اميرالمومنين عليه السلام، نخستين مسلمان
 

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان ندای وحی و آدرس nedayevahi.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 8921
بازدید دیروز : 344
بازدید هفته : 9780
بازدید ماه : 63058
بازدید کل : 10454813
تعداد مطالب : 16946
تعداد نظرات : 80
تعداد آنلاین : 1


حدیث موضوعیاک مهدویت امام زمان (عج)اک آیه قرآناک

 
 
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : چهار شنبه 28 / 3 / 1397

ب: طاووس از ابن عباس: «أول من اسلم علي» (سند صحيح)

احمد بن عمرو شيباني در كتاب «الآحاد والمثاني» روايت ابن عباس را از طريق طاووس نقل كرده است:

185 حدثنا أحمد بن الفرات نا عبد الرزاق عن معمر عن بن طاوس عن أبيه عن بن عباس رضي الله عنه قال أول من أسلم علي رضي الله عنه.

ابن عباس نقل كرده است كه فرمود: نخستين كسي كه اسلام آورد،‌ علي رضي الله عنه است.

الشيباني، أحمد بن عمرو بن الضحاك ابوبكر (متوفاى 287هـ)، الآحاد والمثاني، ج 1، ص 151،‌ تحقيق: د. باسم فيصل أحمد الجوابرة، ناشر:دار الراية - الرياض، الطبعة: الأولى، 1411 – 1991م.

 

تصحيح سند روايت از سوي علماي اهل سنت:

ابن ابي‌عاصم بعد از نقل روايت، سند روايت را صحيح مي‌داند و مي‌نويسد:

71 حدثنا أبو مسعود ثنا عبد الرزاق عن معمر عن ابن طاووس عن أبيه عن ابن عباس قال أول من أسلم علي وإسناده صحيح.

الشيباني، أحمد بن عمرو بن أبي عاصم أبو بكر (متوفاي287هـ)، الأوائل لابن أبي عاصم، ج 1، ص 79،‌تحقيق: محمد بن ناصر العجمي، دار النشر: دار الخلفاء للكتاب الإسلامي – الكويت، طبق برنامه الجامع الكبير

زين الدين عراقي نيز اين روايت را تصحيح كرده است:

وروى الطبرانى بإسناد صحيح من رواية عبد الرزاق عن معمر عن ابن طاوس عن أبيه عن ابن عباس قال أول من أسلم على.

العراقي، أبو الفضل زين الدين عبد الرحيم بن الحسين (متوفاى806هـ)، التقييد والإيضاح شرح مقدمة ابن الصلاح، ج 1، ص310، تحقيق : عبد الرحمن محمد عثمان، ناشر : دار الفكر للنشر والتوزيع - بيروت، الطبعة : الأولى، 1389هـ - 1970م .

ج: عمرو بن ميمون از ابن عباس : «علي اول من أسلم بعد خديجة» (سند صحيح)

روايت ابن عباس از طريق عمرو بن ميمون نيز در طبقات ابن سعد با سند معتبر نقل شده است:

قال أخبرنا يحيى بن حماد البصري قال قال أخبرنا أبو عوانة عن أبي بلج عن عمرو بن ميمون عن بن عباس قال أول من أسلم من الناس بعد خديجة علي.

ابن عباس گفته است: نخستين كسي كه بعد از حضرت خديجه اسلام آورد، علي است.

الزهري، محمد بن سعد بن منيع ابوعبدالله البصري (متوفاى230هـ)، الطبقات الكبرى، ج 3، ص 21، ناشر: دار صادر - بيروت.

احمد بن حنبل در كتاب «مسند و فضائل الصحابة» اين روايت را با تفصيل بيشتر اين گونه نقل كرده است:

حدثنا عبد اللَّهِ حدثني أبي ثنا يحيى بن حَمَّادٍ ثنا أبو عَوَانَةَ ثنا أبو بَلْجٍ ثنا عَمْرُو بن مَيْمُونٍ قال إني لَجَالِسٌ إلى بن عَبَّاسٍ إذا أَتَاهُ تِسْعَةُ رَهْطٍ فَقَالُوا يا أَبَا عَبَّاسٍ أما ان تَقُومَ مَعَنَا واما أَنْ تخلونا هَؤُلاَءِ قال فقال بن عَبَّاسٍ بَلْ أَقُومُ مَعَكُمْ قال وهو يَوْمَئِذٍ صَحِيحٌ قبل أَنْ يَعْمَى قال فابتدؤا فَتَحَدَّثُوا فَلاَ ندري ما قالوا .... قال وكان أَوَّلَ من أَسْلَمَ مِنَ الناس بَعْدَ خَدِيجَةَ...

عمرو بن ميمون مى‏گويد: با عبد اللَّه بن عباس نشسته بودم افرادى كه در نه گروه بودند نزد او آمدند و گفتند: يا برخيز و با ما بيا و يا شما ما را با ابن عباس تنها گذاريد. اين ماجرا زمانى بود كه ابن عباس بينا بود و هنوز كور نشده بود. ابن عباس گفت: من با شما مى‏آيم [آنان به گوشه‏اى رفتند و] با ابن عباس مشغول گفت و گو شدند. من نمى‏فهميدم چه مى‏گويند. پس از مدتى عبد اللَّه بن عباس در حالى كه لباسش را تكان مى‏داد تا غبارش فروريزد آمد و گفت: اف بر آنان، به مردى دشنام مى‏دهند و از او عيب‏جويى مى‏كنند كه ده ويژگى براى اوست. ...

پنجمين ويژگي علي اين است كه او نخستين كسى بود كه پس از خديجه اسلام آورد.

مسند أحمد بن حنبل  ج 1، ص 330

الشيباني، ابوعبد الله أحمد بن حنبل (متوفاى241هـ)، فضائل الصحابة، ج 2، ص 684، تحقيق د. وصي الله محمد عباس، ناشر: مؤسسة الرسالة - بيروت، الطبعة: الأولى، 1403هـ – 1983م.

 

تصحيح سند روايت از سوي علماي اهل سنت:

ابن ابي عاصم بعد از نقل روايت،‌ سندش را حسن مي‌داند:

136 حدثنا أبو موسى ثنا يحيى بن حماد ثنا أبو عوانة عن يحيى بن سليم بن بلج عن عمرو بن ميمون عن ابن عباس قال وكان أول من أسلم من الناس مع رسول الله صلى الله عليه وسلم علي بعد خديجة وإسناده حسن.

الأوائل لابن أبي عاصم، ج 1، ص 97

حاكم نيشابوري نيز روايت را تصحيح كرده و ذهبي نيز در تعليقه اش بر اين كتاب،‌ روايت را صحيح مي‌داند:

4652 أخبرنا أبو بكر أحمد بن جعفر بن حمدان القطيعي ببغداد من أصل كتابه ثنا عبد الله بن أحمد بن حنبل حدثني أبي ثنا يحيى بن حماد ثنا أبو عوانة ثنا أبو بلج ثنا عمرو بن ميمون قال إني لجالس عند بن عباس إذ أتاه تسعة رهط ... قال بن عباس وكان علي أول من آمن من الناس بعد خديجة رضي الله عنها ... هذا حديث صحيح الإسناد ولم يخرجاه بهذه السياقة

تعليق الذهبي في التلخيص : صحيح

المستدرك على الصحيحين، ج 3، ص 143

زين الدين عراقي نيز سند روايت را حسن دانسته است:

رواه أحمد والطبرانى من رواية أبى بلج عن عمرو بن ميمون عن ابن عباس فذكر فضايل لعلى ثم قال وكان أول من أسلم من الناس بعد خديجة

وهذا إسناد جيد وأبو بلج وإن قال البخارى فيه نظر فقد وثقه ابن معين وأبو حاتم والنسائى وابن سعد والدارقطنى.

سند اين روايت خوب است و در باره ابو بلج گرچه بخاري نظر دارد ولي ابن معين، ابو حاتم، نسائي، ابن سعد و دار قطني وي را توثيق كرده  اند.

العراقي، أبو الفضل زين الدين عبد الرحيم بن الحسين (متوفاى806هـ)، التقييد والإيضاح شرح مقدمة ابن الصلاح، ج 1، ص311، تحقيق : عبد الرحمن محمد عثمان، ناشر : دار الفكر للنشر والتوزيع - بيروت، الطبعة : الأولى، 1389هـ - 1970م .

الباني نيز اين روايت را در تحقيقي كه بر كتاب «السنة ابن ابي‌عاصم دارد،‌ نقد نكرده است:

1351 حدثنا محمد بن المثنى حدثنا يحيى بن حماد حدثنا أبو عوانة عن يحيى بن سليم أبي بلج عن عمرو بن ميمون عن ابن عباس ... قال وكان أول من أسلم من الناس بعد خديجة.

الشيباني، عمرو بن أبي عاصم الضحاك (متوفاى287هـ)، السنة، تحقيق: محمد ناصر الدين الألباني، ج 2   ص 603، ناشر: المكتب الإسلامي - بيروت، الطبعة: الأولى، 1400هـ.

د: مقسم از ابن عباس : «أول من أسلم علي» (سند معتبر)

در طريق ديگر اين روايت،‌ مقسم است كه در كتاب «المصنف» ابن ابي شيبه نقل شده است:

20392 أخبرنا عبد الرزاق عن معمر عن عثمان الجزري عن مقسم عن بن عباس قال أول من أسلم علي.

 

الصنعاني، أبو بكر عبد الرزاق بن همام (متوفاي211هـ)، المصنف، ج 11، ص 227، تحقيق : حبيب الرحمن الأعظمي، دار النشر: المكتب الإسلامي – بيروت، الطبعة : الثانية 1403 

 

 

بررسي سند روايت

عبد الرزاق و معمر

عبد الرزاق و معمر كه از مشايخ بخاري هستند ، و نيازي به بررسي سندي ندارد

عثمان الجزري

اين رواي را ابن حبان در ثقات خويش آورده است :

عثمان بن عمرو بن ساج الحراني أخو الوليد بن عمرو بن ساج يروى عن خصيف ويعقوب بن عطاء روى عنه أهل بلده وهو الذي يروى عنه المعتمر بن سليمان ويقول حدثني عثمان بن ساج المروزي

الثقات ج 8، ص 449 ش 14367

مقسم بن بجرة‌

او از روات بخاري است

509 د خ 4 البخاري والأربعة مقسم بن بجرة ... وقال أبو حاتم صالح الحديث لا بأس به وقال بن سعد أجمعوا على انه توفي سنة إحدى ومائة ... وقال بن شاهين في الثقات قال أحمد بن صالح المصري ثقة ثبت لا شك فيه وقال العجلي مكي تابعي ثقة وقال يعقوب بن سفيان والدار قطني ثقة

 

تهذيب التهذيب ج10، ص256، ش 509 

 

ابن عباس :‌

صحابي است و نيازي به بررسي سندي ندارد .

هـ: عكرمة از ابن عباس : «علي اول عربي وعجمي صلي مع رسول الله (ص)»

عكرمه روايت را با تعبير ديگر از ابن عباس نقل كرده و آن اين كه:‌ علي نخستين فرد از ميان عرب و عجم است كه با رسول خدا صلي الله عليه وآله نماز خواند:

حدثنا أحمد بن محمد قال حدثنا أحمد بن الفضل قال حدثنا محمد بن جرير قال حدثنا أحمد بن عبد الله الدقاق قال حدثنا مفضل بن صالح عن سماك بن حرب عن عكرمة عن ابن عباس قال لعلى أربع خصال ليست لأحد غيره هو أول عربى وعجمى صلى مع رسول الله صلى الله عليه وسلم وهو الذى كان لواؤه معه فى كل زحف وهو الذى صبر معه يوم فر عنه غيره وهو الذى غسله وأدخله قبره.

 ابن عباس مي‌گويد:‌ براي علي چهار ويژگي است كه ديگران ندارند: او نخستين فرد از ميان عرب و عجم است كه همراه رسول خدا صلي الله عليه وسلم نماز خواند، در تمام جنگها پرچم رسول خدا به دست ايشان بود، او كسي است كه همراه پيامبر ماند در روزي كه ديگران از نزدش فرار كردند و او كسي استكه رسول خدا را غسل دارد و وارد قبرش ساخت.

ابن عبد البر النمري القرطبي المالكي، ابوعمر يوسف بن عبد الله بن عبد البر (متوفاى463هـ)، الاستيعاب في معرفة الأصحاب، ج 3، ص1090، تحقيق: علي محمد البجاوي، ناشر: دار الجيل - بيروت، الطبعة: الأولى، 1412هـ.

روشن شد كه تعبيرات مختلفي از ابن عباس در نخستين مسلمان بودن امير مؤمنان عليه السلام نقل شده و چند سند آن معتبر است . 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





موضوعات مرتبط: lماه ضیافت خدا
 
 
این وب سایت جهت بسط وگسترش فرهنگ قرآنی ، با لا بردن سطح آگاهیهای دینی اعتقادی تربیتی